moda na lysych?

Cytat:
Z tego co wiem tylko Durczok jest po chemioterapii.
Pewnie gostek z tefauenu nie wie a chcial zaimponowac

NT



Bardzo możliwe bo TVN to niezbyt inteligentna stacja.
Najbardziej ubawił mnie Lis zabawiający się w stratega

co mają...

A Panu Durczokowi życzę szybkiego powrotu do bujnej czupryny.
I podziwiam za hart ducha.

TAX:

Kiedyś jak mój ojciec zapijał z rodzinką jakąś uroczystość
przed kolejnym głębszym spytał mnie jaki jest wzór chemiczny
alkoholu. Ja odpowiedziałem, że H2O. Nie, no przecież woda ma taki! -
powiedział i wychylił kielicha. Nie wiedział że podmieniłem mu wódzię
na kranówę :)))  Skrzywił się tak jak by to conajmniej Borygo było :))

w.p.

 

czy to prawda że spirytus jest lżejszy od wody??

Dnia 04-01-11 18:32, w liście od osoby znanej jako Delta Clipper było:

Cytat:| witam. sory za takie pytanie ale chodzi o zakład :) a jeśli jest
| naprawdę lżejszy to dlaczego tak jest? przecież cząsteczka
| etanolu jest cięższa niż cząsteczka wody........

A o czymś takim jak gęstość w szkole nie uczyli? Stosunek między masą a
objętością.



W związku z tym, przed zakładem należało uściślić warunki, np.:

1. Niech "spirytus" oznacza produkt znajdujący się w butelce z napisem
"Spirytus rektyfikowany czysty" dostępnej w sklepie z alkoholem.
2. Niech "cięższy" oznacza posiadający większą gęstość lub ciężar
właściwy (w rozumieniu chemicznym), czyli taki, że dana jednostka
objętości danej substancji ma większą masę lub większy ciężar (w tych
samych warunkach pomiaru).

lub
1. Niech "spirytus" oznacza substancję o wzorze chemicznym C2H5OH, o
nazwie chemicznej etanol.
2. Niech "cięższy" oznacza posiadający większą masę lub większy ciężar
(w tych samych warunkach pomiaru) danej jednostki liczności materii (np.
wielokrotności cząsteczki, wielokrotności mola).

Przy pierwszej parze założeń - przegrałeś zakład, przy drugiej -
wygrałeś :-)

pzdr
piotrek

Prosze o mococ z angielskimi nazwami zwiazkow

Cytat:

Witam!
Kto mi pomoze? Mam angielski przepisow na roznego rodzaju 'sluzy' i
paskudztwa uzywane w filmie (cos jak w "Alien"), ale nie bardzo znam
polskie odpowiedniki, Wiec:
sodium tetraborate - czy chodzi o boraks?
polyvinyl alkohol - jak mniemam alkohol poliwinylowy - ale co to jest?
Pierwszy raz slysze o czyms takim. Dostane go w hurtowni? No jakies
informacji na temat jego toksycznosci? Bardzo szkodliw np. w stycznosci
ze skora? drogi/tani?



O boraksie nie wiem za duzo, ale z pewnoscia nie jest toksyczny.

Polialkohol winylowy (zreszta nawiasem mowiac to jest nieprawidlowa
nazwa) - ma wzor -(CH2-CHOH-)n- i jest masowo stosowanym polimerem,
ktory jest zupelnie nieszkodliwy. Jako jeden z nielicznych polimerow
winylowych rozpuszcza sie w wodzie.  Powieniem byc dostepny w kazdej
porzadniejszej hurtowni chemicznej. Produkuje sie z niego zele
opatrunkowe, ekologiczne sieci rybackie, jest stosowany jako dodatek
do farb emulsyjnych (jako zagestnik) i ma jeszcze sporo innych
zastosowan. Jesli jestes zainteresowany kupnem to moge na privie
polecic taniego dostawce.

Tomek Ganicz
http://www.radiolodz.pl/skaner/poli

alkohole polihydroksylowe fenole

1. Napisz wzory strukturalne i określ rzędowość następujących alkoholi :
a) 2-metylopentan-1-ol
b) 3-metylobutan-2-ol
c) 2-metylobutan-1-ol
d) propan-2-ol

2. Napisz nazwy oraz rzędowość następujących związków:
a).
CH3-C-CH2-CH3
nad C jest CH3, a pod C jest OH

b) CH2-CH2-OH
Pod CH2 jest CH3

3. Napisz równania reakcji lub zaznacz że reakcja nie zachodzi:
a). metanolu z HBr i KOH
b). fenolu z HBr i KOH
c).etanolu z HCl i NaOH
d).fenolu z HCl i NaOH
4. Jakie właściwości chemiczne na przykładzie podanych związków, mają alkohole polihydroksylowe? Napisz odpowiednie równania reakcji. Nazwij związki biorące udział w reakcji.
a). glicerol
b). glikol
5. W dwóch próbkach znajdują się pewne dwa związki. Jak rozpoznać który jest który? Napisz odpowiednie równania reakcji. W próbkach znajdują się:
a). etanol i glikol
b). metanol i glicerol

Proszę o rozwiązania tych zadań. Mam klasówkę z nich klasówkę. Jak nie zaliczę to 1 na semestr a kompletnie tego nie kapuje W ogóle chemii nie rozumiem

 

Jednofunkcyjne i Wielofunkcyjne związków organicznych! HELP!

Witam wszystkich, Mam pytanie odnośnie tematu wyżej wymienonego! Mianowicie mam zrobic referat na ten temat i nie mam pojęcia jak do tego podejść! Profesor kazał nam zrealizować temat wełdug 4 punktów.
1.Wzór charakterystyczny
2.Reakcja charakterystyczna
3.Reakcja Otrzymywania
4.Ciekawostka
z każej grupy(alkohole, fenole, ketony amidy, aminy itd.) po jednym przykładzie i teraz nie wiem jak to wszystko napisać mimo iż wydaje się takie proste. Jeśli chodzi o wzory charakterystyczne to znalazłem wiadomości ale szczególnie te dwa w środku punkty stanowią nielada problem.
Nie jestem w klasie chemicznej i nie mam takiej wiedzy dlatego zwracam się do kogoś kto mógłby udzielić pomocy!
Bardzo proszę o pomoc! Bardzo Bardzo i z góry dziękuję

alkohole a fenole

proszę o pomoc przy uzupełnieniu tabelki . z góry dziękuje ;*

alkohole fenole
grupa funkcyjna
wzór ogólny
przedstawiciel
dysocjacja
reakcja z Na
reakcja z NaOH
reakcja HCL
reakcja nitrowania
reakcja bromowania
charakter chemiczny

Ciekawostki chemiczne w pytaniach

Gliceryna to alkohol. Jest to popularna nazwa zwyczajowa glicerolu, którego prawidłowa nazwa chemiczna brzmi propanotriol. Jest to najprostszy alkohol trójwodorotlenowy inaczej trihydroksylowy czyli taki który posiada w swojej cząsteczce trzy grupy hydroksylowe (-OH) czyli grupy wodorotlenowe. Jego wzór sumaryczny: C3H5(OH)3

Zadania z chemii (ćwiczenia)

1. Nazwij następujące związki chemiczne:

CH3-CH2-CH2-CH-CH2-CH3
1
CH2-CH-CH3
1
CH2-CH3

CH2Cl-CH2-CH2Br

2. Napisz pełne wzory strukturalne następujących związków: dimetyloamina, 1-chloropropen, fenantren.

3. Podaj nazwę systematyczną alkoholu n-butylowego.
Napisz reakcję estryfikacji tego alkoholu kwasem masłowym.

Zadania ze starych arkuszy maturalnych - różne zagadnienia

dziękuję za pomoc :)
następne zad
zad.8
W czterech słoikach bez etykiet znajdują się sole: BaCl2, SrCl2, NaCl, CaCl2. Podaj prosty sposób zidentyfikowania tych soli
zad.9
a) Oblicz stosunek masowy tlenu do wodoru w skorupie ziemskiej gdy tlen zajmuje 46,1% a wodór 0,14%
b) Załóżmy, że krzem zawarty w skorupie ziemskiej występuje tylko w postaci krzemionki SiO2. Oblicz jaką masę miałaby krzemionka oraz jaka byłaby masa zawiązanego z krzemem tlenu znajdująca się w 1 tonie skorupy ziemskiej
zad.10
Oblicz, jaką objętość będzie miał w warunkach normalnych gaz, który powstanie podczas działania wodą na 8,5g stopu zawierającego 54,1% sodu oraz 45,9% potasu. Zapisz równanie chemiczne zachodzących reakcji.
zad.11
W wyniku hydrolizy pewnego estru o masie cząsteczkowej 116u powstał kwas karboksylowy oraz alkohol. Zapisz za pomocą wzorów półstrukturalnych przebieg hydrolizy tego estru.
zad.12
Spalono 0,66g pewnego węglowodoru. Objętość otrzymanego tlenku węgla (IV) zmierzona w warunkach normalych wyniosła 10008cm3 CO2,a masa powstałej wody 1,08 g
a)Oblicz, jaki był skład procentowy spalonego związku
b)Podaj jego wzór empiryczny

Bardzo proszę o pomoc bo nie mam pojęcia jak się za te zadania zabrać

[5 zadań] aminy, alkohole

1. Napisz wzory:
kwas 3 - metylo 4,4 - dichloropentanowy
1 - chloro 3 - butanol
metyloamina

dimetyloamina
4,5 - dimetylo 3 - heptanol
2 - propanon

2. Opisz właściwości fizyczne:
amin
alkoholi

3. Zpisz równanie reakcji:
kwasu butanowego z wodorotlenkiem wapnia
2 - butanolu z tlenkiem miedzi (I)

4. Napisz jak wygląda:
próba Trommera dla propanalu
próba Tollensa dla etanalu

5. Uzupełnij ciąg przemian chemicznych:
eten +H2O ->[A] (pod wpływem) Al2O3 ->[B] +Cl2 [C]
metanol -> metanal -> kwas mrówkowy -> mrówczan wapnia

grzyby

oto co może być

po spożyciu potrawy z czernidłaków, jeśli następnie wypije się choćby niewielką ilość alkoholu-zatrucie charakteryzujące się silnym podnieceniem nerwowym, aż do napadów szału i halucynacji oraz przyspieszeniem akcji serca.
Czernidłak pospolity zawiera substancję, zwaną kopriną, składem chemicznym i działaniem na organizm ludzki zbliżoną do antabusu, znanego środka przeciwalkoholowego. Dlatego też po spożyciu czernidłaków należy wstrzymać się od picia alkoholu przez 3 dni.
CZESI ROBIą Z NIEGO COś NA WZóR ANTIKOLU!)
ALE ZA TO MARNOWANE MAśLACZKI LUB OPIEńKI DO WóDECZKI- PYCHA

nocne Polaków rozmowy ...

Cytat: Podobno Witkacy swoje wiekopomne dzieła też tworzył pod wpływem...Jak nie alkoholu to narkotyków.
Nie piszę tego ani żaretm, ani złosliwie choć nie jestem jego miłośniczką.


Choć w tym przypadku było to coś więcej niż tylko "zabijanie robaka". Witkacy eksperymentował z narkotykami zupełnie świadomie, badał niejako ich wpływ na odbiór postrzeganej przez niego rzeczywistości, traktował to w kategoriach "rozszerzania horyzontów". Na wielu jego obrazach, szkicach, zapisane są wzory chemiczne bądź nazwy substancji(np. meskalina), jakimi się odurzał, podczas ich tworzenia.

Pamiętam taki wierszyk:

Ach, jakże dziwny jest świat
Widziany oczyma wariata
W spojrzeniu ich, zdrowy człowieku
Nie poznałbyś wcale świata

Może chodziło również i o to - spojrzeć na świat przez pryzmat osoby chorej psychicznie, zobaczyć to, czego "zdrowi" nie są w stanie dostrzec.

Rozmowy w toku :)

zgadzam sie w 100% z zychem.
po co wiedza nabyta, zeby zablysnac gdzie np lezy jakas pipidowa na pn-wsch jakiegos tam panstwa? ;]

w lo mielismy obowiazkowo zdac wszystkie panstwa na swiecie...nawet te ktorych wiekszosc nie zna.
owszem wyuczylam sie....ale po co mi to?
tak szybko jak wlazlo do glowy tak szybko wyparowalo.

nie mam glowy do takich pierdol
nie no joke...jak ktos lubi prosze bardzo niech kuje i kuje...zeby nie zapomniec....

tez uwazam, ze powinno sie samemu wybierac przedmioty ktorych sie chce uczyc.
po co wkuwac ?po to zeby potem tego nie pamietac?
strata czasu....
robilam to w wiekszosci po to zeby zdac.

np ktory hmmm... <mysli> informatyk blysnie po np 15 latach niechodzenia do szkoly [nie majac stycznosci z chemia] jakims wzorem chemicznym?
chyba tylko wzor alkoholu poda bo reszta mu nie jest potrzebna

juz od dawna wiadomo ze to wlasne zycie uczy a nie szkola dnia Wto 21:27, 06 Maj 2008, w całości zmieniany 2 razy

egzamin

heheh Tratwa ma rację. widocznie inni maja gdzieś że czegos potrzebujesz,skoro niczego nie umieścili,a nowy temat nie pomógł
jeśli nie wchodziłaś na gmaila to zamieszczam pytania tam umieszczone:

1. Stereoizomeria cząsteczek cukrów.
2. Porównać właściwości chemiczne pirolu, pirolidyny i furanu oraz
pirydyny i piperydyny.
3. Otrzymywanie i zastosowanie epoksydów. Jaką nazwę systematyczną
noszą te związki?
4. Sposoby redukcji alkinów, arenów, estrów i ketonów (ketonów do
alkoholi i alkanów).
5. Otrzymywanie o-, m- i p-bromotoluenu oraz o-bromoaniliny i
2,4,6-tribromoaniliny.

1. Barwniki azowe: wymienić i podać schemat otrzymywania.
2. Wymienić kilka peptydów i opisać ich właściwości.
3. Kwas pirogronowy: jak zredukować w nim gr. ketonową, jak rozdzielić
otrzymane produkty?
4. Dien i dienofile: co wpływa na ich reaktywność?
5. Schemat otrzymywania kwasów: salicylowego, cynamonowego i
3-hydroksy-3-metylobutanowego.

1. Przegrupowania w chemii organicznej.
2. Substytucja nukleofilowa i elektrofilowa arenów.
3. Napisz schematy otrzymywania kwasu migdałowego i
3-hydroksy-3-metylobutanowego.
4. Wzory strukturalne L-serylo-D-lizyny, alkoholu o-nitrobenzylowego,
benzydyny, żółcieni masłowej,
(3S,2Z,7E)-2-fluoro-8-chloronano-3,7-dienu.
5. Napisz schematy reakcji i nazwy produktów bromowania toluenu i
fenolu w różnych warunkach.

PROSZĘ O POMOC

Witam mam tu 3 zadania i prosze aby mi je ktos rozwiazal.

1.Ułożyć równania reakcji do następujących schematów posługując się wzorami grupowymi, podać typy reakcji.
a) acetylen->eten->etan
b) benzen->bromobenzen->p-dibromobenzen

2.Dokonaj porównania właściwości chemicznych alkoholi jednowodorotlenowych i fenoli. Posługując się wzorami grupowymi napisz odpowiednie równania reakcji

3.Zaproponować sposób otrzymania kwasu aminooctowego z etanu pisząc szereg odpowiednich równań reakcji i posługując się wzorami grupowymi.

Bardzo zalezy mi na czasie wiec prosze o szybkie napisanie.

Oznaczanie Mocy (piekielnej hihihi)

Piknometr jest uzadzeniem badajacym wypornosc, czyli gestosc cieczy. Nie jest powiedziane, ze dokladnie bedzie mialo tyle a nie mniej czy wiecej procent. Wszystkie inne skladniki alkoholu zmieniaja jego gestosc a co za tym idzie- moc, wiec aby w 100% obliczyc jego "power" trzeba posluzyc sie wzorami chemicznymi boracymi pod uwage ilosc cukru na ilosc alkoholu.

chemia

potrzebuje pomocy,
1.obliczyć Cmd 20% NaOH o d=1,20g/cm³
2.opisz sposób rozdzielenia składników roztworu alkoholu etylowego w wodzie.
3.podaj wzory sumaryczne i oblicz masy molowe związków chemicznych, wodorotlenku baru, wodorotlenku miedzi(I), kwasu fosforowego(v) soliazotamu(v), glinu siarczanu(VI), wapnia.
4.pochodne węglowodorów(grupy,ich grupy funkcyjne), przykłady związków chemicznych(wzór, nazwe i zastosowanie) właściwości.
5.ile dm³, CO2 wydzieli się podczas spalania całkowitego 7 moli butanu

lektury

Cytat:go chyba do końca p***bało



Amen. Jeszcze trochę i usunie z programu nauczania chemię, bo na tej lekcji podawany jest wzór chemiczny i metody produkcji alkoholu, biologię, bo zaprzecza Bilbii, matematykę, bo w obliczeniach nie uwzględnia się Boga (jeśli Bóg zechce, to 2+2=5. I co na to matematyka?), niemiecki, bo to język nazistów, angielski, bo to język zgniłego zachodu, rosyjski, bo to język biednego wschodu, wychowanie do życia w rodzinie, bo dzieci nie muszą wiedzieć, skąd się wzięły. Zostanie język polski z bardzo okrojonym programem, WOS, którego jedynym celem będzie twierdzenie, że Kaczyński jest najlepszą głową państwa od czasów Piasta Kołodzieja i religia, na której będzie można wygłaszać swoją opinię, dopóki będzie zgodna z opinią księdza.

Autentyki z teleturniejow

Mnie to już nic nie zdziwi. Kolega mój chodził do technikum chemicznego z kolesiem, który teraz mając tytuł technika analityka pyta się, czy alkohol jest w stanie stałym, bo on na reklami widział napis, że 0,5l piwa zawiera 25g alkoholu, a jakby było w innym to by podali w litrach przecież. Albo twierdzi, że alkohol z wina ma inny wzór niż ten z piwa

OCET

Spirytus to jest etanol o wzorze chemicznym C2H5OH plus niewielka ilość wody. Gluten jest białkiem, zapewne o bardzo skomplikowanym wzorze chemicznym. Więc chyba w spirytusie glutenu nie ma. A więc i w occie spirytusowym nie powinno być glutenu.
Natomiast alkohole np. wódka ma tylko 40% spirytusu, a reszta to jest woda z różnymi dodatkami smakowymi, w przypadku wódki żytniej są to zapewne wyciągi z żyta, a to już gluten zawiera.
Jeśli chodzi zaś o wspomniany wyżej gin to jest to alkohol z jałowca (oryginalny), więc glutenu nie powinien zawierać.

USA zestrzeli własnego satelitę?

Jest to zwiazek dosc toksyczny, ale czy az tak. Ze zacytuje jeszcze polska wikipedie:

Hydrazyna - związek chemiczny o wzorze N2H4. Jest to bezbarwna, łatwopalna, żrąca, oleista ciecz o zapachu podobnym do amoniaku. Dobrze miesza się z wodą i alkoholami.

* Stosowana głównie przy produkcji prekursorów nawozów azotowych i włókien sztucznych.
* W przemyśle barwnikarskim.
* Przy produkcji niektórych leków.
* Komponent paliwa rakietowego.
* Do produkcji ciekłych materiałów wybuchowych - astrolitów.
* Katalizator polimeryzacji kationowej.
* Środek pianotwórczy przy produkcji poliuretanów.
* Środek absorbujący gazy np. jod w zraszaczach awaryjnych w reaktorach jądrowych.
* Składnik mieszaniny do wywoływania filmów fotograficznych.
* Środek redukujący w wielu procesach chemicznych.

Czyli jak widac jest dosc powszechnie uzywana. Ale to chyba oczywiste, ze to nie o skazenie srodowiska tu chodzi :P (wystarczy rzeknac ze rocznie od atmosfery emitowane sa miliony ton toksycznych gazow (zeby nie wiecej)

Rozporządzenie Ministra Dziedzictwa Narodowego i Sportu

Rozporządzenie Ministra Dziedzictwa Narodowego i Sportu
z dnia 18 lutego na podstawie art. 4 pkt. 3 zatwierdzam program nauczania z Chemii:

Autor programu: mgr Lakowim

Poziom średnio-zaawansowany:

Klasa pierwsza:

I semestr
1.Układ Mendelejewa
2.Wartościowość
3.Równania chemiczne
4.Wzory sumaryczne i strukturalne
5.Stężenie procentowe roztworu
II semestr
6.Tlenki
7.Kwasy i wodorotlenki
a)ogólne właściwości kwasów
b)kwasy tlenowe(fosforowy,siarkowy,węglowy,azotowy)
c)kwasy beztlenowe(solny, siarkowodorowy)
d)wodorotlenki

Klasa druga:

I semestr
1.Sole
2.Alkany,alkeny i alkiny
3.Tworzywa sztuczne
II semestr
4.Alkohole
5.Kwasy karboksylowe
6.Estry

Klasa trzecia:

I semestr:
1.Liczba masowa i atomowa
2.Izotopy
3.Metody otrzymywania tlenków
4.Właściwości tlenków
5.Metody otrzymywania soli
II semestr
6.Liczba molowa
7.Konfiguracja elektronowa pierwiastków
8.Powtórzenie i przygotowanie do matury

==
Zatwierdzone przez Ministerstwo Dziedzictwa Narodowego i Sportu i dopuszczone do użytku szkolnego:
(sygnatura PNzCh/5)

Organa egzamin: piszcie pytania

Moje :
1- Jak zredukować kw. pirogronowy i rozdzielić otrzymane produkty ? Nazwy .
2- Otrzymywanie kw. migdałowego i 3-hydroksy-3-metylobutanowego.
3- Reakcje z udziałem dienów i dienofili
4- Organiczne związki siarki.
5- Otrzymywanie o,m,p, bromotoluenu oraz o-bromoaniliny i 2,4,6-tribromoaniliny .

Kamila :
1- Sposoby rozróżniania rzędowości amin.
2- Zastosowanie reakcji kondensacji diestrów. Jak sie takie reakcje nazywaja .
3- Przedstaw wzory wodorosiarczanu etylometylu izopropyloaminowego , chlorku trimetylosulfoniowego , benzenosulfonianu . tribenzyloamoniowego , chlorowodorku toluidyny
( smakowe to pytanko )
4- Z acetamidomalonianu otrzymac kw 2-amino-5-hydroksypentanowy .
5- Co powstanie z aldehydu ftalowego w srodowisku zasadowym ? Co to za reakcja ?

Rafałka :
1- Przgrupowania zwiazków organicznych .
2- Substytucja elektro i nukleofilowa w Arenach
3- Wiązania chemiczne w zwiazkach organicznych
4- Schematy reakcji bromowania toluenu i fenolu w różnych warunkach . Nazwac produkty
5- Narysuj związki żółcień masłowa , toluidyna , alkohol para nitro benzylowy !

To by bylo na tyle >>>>>> powodzonka we wrześniu pozdro 600

chemiczna inwokacja

Chemio! Matko nauki! Cenniejsza od chleba!
Nikt nigdy pojąć nie mógł jak Cię wielbić trzeba
Tyś najdroższa każdemu, tyś życia podstawą
Tyś serca mego i mózgu jest jedyną strawą
Ty od wieków zasługi wnosisz dla ludzkości
Tyś obiektem największej uczonych miłości
Oni Ciebie, o Chemio w historii wsławili
Platon, Arystoteles, Demokryt i Curie
Tyś wszędzie, na uczelni i w laboratorium
W domu, szkole, szpitalu, wc, prosektorium
Ciebie tylko uwielbiam wkuwać dniem i nocą
Kiedy słońce przyświeca, gwiazdy niebo złocą
Ty rozkosz mi przynosisz, koisz moją duszę
Gdy testy i zadania rozwiązywać muszę
Gdy noc w noc jak najęty chłonę z chemii wiedzę
Gdy zgarbiony przy biurku aż do rana siedzę
Powtarzając bez końca setki reguł wzorów
Alkoholi, pierwiastków, węglowodorów,
Nazw łacińskich bez liku, mol różnych reakcji
Addycji, substytucji, polimeryzacji
Oxygenium, carboneum, calcium, et spirytus
Vanitas, vanitatum et omnis vanitas
I chociaż mózg mój płonie, skrajnie wycieńczony
To jednak bez wytchnienia, wpruwam jak szalony
Chemio! Tyś jest cudowną. zgagą mego życia
Godną wszelkich dóbr, uczuć i pragnień wyzbycia
Chemio tyś dla mnie muzą, jedynym natchnieniem
Tyś jednym wielkim szczęściem i wielkim cierpieniem
Tyś całym moim życiem, czynem i myślami
Tyś wielką jest potęgą, Co dręczy i mami
Tyś niby droga perła w nauk oceanie
Bezcenna i doskonała. próżne gadanie
Ja kocham nade wszystko twoje tajemnice
I dreszcze mnie przechodzą, gdy podręcznik widzę
Ty zmysły mi rozpalasz aż do czerwoności
Kiedy ucząc się Ciebie wprost konam ze złości.

Znasz dobry dowcip matematyczno-fizyczno-chemiczny?

napisz go tutaj

Nauczycielka na lekcji matematyki:
-Od dziś będziemy liczyli na komputerach.
-Huurrra! To świetnie! - cieszą się dzieci.
-No to kto mi powie, ile to będzie pięć komputerów dodać dwanaście komputerów?...

-Proszę pani! Gdy mnożymy ułamek dziesiętny przez 10, to przesuwamy przecinek w stronę okna czy w stronę drzwi?

-Dlaczego jadący pociąg stuka kołami?
-???
-A jaki jest wzór na obwód koła?
-2πr.
-A ile to jest π?
-3 z hakiem.
-No i właśnie ten hak stuka.

Ewolucja metod nauczania matematyki na przykładzie zadań egzaminacyjnych
1962 : Drwal sprzedał ciężarówkę tarcicy za sumę 100 dolarów. Wiedząc, że koszt produkcji drewna wynosił 4/5 jego ceny, oblicz zysk drwala.

1972 : Drwal sprzedał ciężarówkę tarcicy za sumę 100 dolarów. Wiedząc, że koszt produkcji wyniósł 4/5 jego ceny, czyli 80 dolarów, oblicz zysk drwala.

1982 : (nowy program matematyki) Drwal dokonał wymiany zbioru T tarcicy na zbiór P pieniędzy. Moc zbioru P wyrażona w liczbach kardynalnych wyniosła 100, przy czym każdy z jego elementów jest wart 1 dolara. Zaznacz w kwadratowej tabeli 100 punktów, aby przedstawić graficznie elementy zbioru P. Zbiór kosztów produkcji zawiera 20 elementów mniej niż zbiór M. Przedstaw zbiór K jako podzbiór M i odpowiedz na pytanie : jaka jest moc zbioru Z zysku wyrażona w liczbach kardynalnych ?

1992 : Drwal sprzedał ciężarówkę tarcicy za 100 dolarów. Koszt produkcji drewna wyniósł 80 dolarów, a zysk drwala 20 dolarów. Zakreśl liczbę 20.

2002 : Ścinając stare piękne i bezcenne drzewa, ekologicznie niezorientowany drwal zarobił 20 dolarów. Co myślisz o takim sposobie na życie ? W podgrupach postarajcie się przygotować teatrzyk przedstawiający, jak czują się leśne ptaszki i dzika zwierzyna.

-Ilu matematyków specjalizujących się w konstrukcjach geometrycznych jest potrzebnych do wkęcenia żarówki?
-Żadnego - tego się nie da zrobić przy pomocy cyrkla i linijki.

-Co to jest dziecko?
-Jest to pochodna miłości po czasie.

-Co to jest pochodna imprezy?
-Jest to ilość alkoholu, który możemy kupić za sprzedane butelki pozostałe po imprezie.
-A co to jest udana impreza?
-Jest to impreza o niezerowej drugiej pochodnej.

Twierdzenie matematyki stosowanej:
Przez trzy dowolnie wybrane punkty można poprowadzić prostą, pod warunkiem, że jest odpowiednio gruba.

Tajemnica płatków róży

Róże pokryte kroplami rosy lub deszczu wyglądają przepięknie. Do tej pory naukowcy nie mogli jednak zrozumieć, dlaczego woda z nich nie spływa. Co więcej, czemu krople nie opadają nawet wtedy, gdy kwiat zwisa "do góry nogami". Teraz udało się wreszcie rozwiązać tę zagadkę i badacze uzyskali materiał, który ma dokładnie te same właściwości, co płatki królowej kwiatów.

Zaleganie kropli wody na materiałach organicznych nie jest zjawiskiem rzadkim, ale ześlizgują się one przy najlżejszym poruszeniu kwiatów czy liści. Woda zmywa wtedy z powierzchni rośliny owady i kurz. Biolodzy nazywają to zjawisko samooczyszczaniem. Zajmowało się nim wielu badaczy, którym zależało na uzyskaniu wodoodpornych materiałów.

Woda ześlizguje się, ponieważ, co doskonale widać pod pewnym powiększeniem, powierzchnia rośliny jest bardzo nierówna. W dodatku czubki wybrzuszeń są pokryte woskiem. Gdy woda spadnie np. na liść, styka się tylko z niewielką jego powierzchnią, na której zalega wodoodporny wosk.



Gdy Lin Feng i zespół z Tsinghua University w Pekinie przyjrzeli się budowie płatków róży, zauważyli, że choć znajdują się na nich podobne pokryte wyrostkami pagórki, są one poprzecinane łagodnie opadającymi, szerokimi rowkami. Nie ma też na nich wosku. Krople zachowują swój kulisty kształt, a niewielkie z nich zostają schwytane w pułapkę (Langmuir).

Chińczycy postanowili spróbować, czy uda im się uzyskać materiał o podobnych właściwościach. Pokryli powierzchnię płatka cienką warstwą alkoholu poliwinylowego i zostawili do zastygnięcia. W ten sposób uzyskali negatyw wzoru stworzonego przez naturę. Okazało się, że materiał zatrzymuje, nawet po odwróceniu do góry nogami, krople o pojemności 3-5 mikrolitrów.

Ronald Fearing, inżynier biomimetyki z Uniwersytetu Kalifornijskiego w Berkeley, podkreśla, że po raz kolejny okazuje się, że w przypadku lepkości ukształtowanie powierzchni materiału jest ważniejsze od jego składu chemicznego. Dzieje się tak zarówno w przypadku stóp gekona, jak i płatków róży. W naturalnym środowisku pozwala to kwiatom błyszczeć, by zwabić zapylające je owady, a w warunkach laboratoryjnych umożliwia stworzenie układów utrzymujących w miejscu niewielkie ilości cieczy i ułatwiających jej transport bez ryzyka zanieczyszczenia.

Nature

Wytrawianie kwasami w starożytności

Powszechnie dość wiadomo, że z owoców, typu: jabłko, winogron właśnie, itd, podczas robienia wina, stężenie alkoholu etylowego wynosi ~18% i trudno o więcej, załóżmy że przy wyrobie z dojrzałych słodkich owoców uzyskujemy troche więcej - 20%, alkohol etylowy, ulega utlenieniu, powstaje kwas octowy, jego stężenie będzie wynosić również ok 20%, jeżeli starożytni znali destylacje, mogli ją bezproblemowo zwiększyć do 80paru %, przy wielokrotnej destylacji nawet ponad 90%.

Nie wiem jednak jak szybko oddziaływuje on na metale, bo z chemicznym działaniem praktycznym mam chyba najmniej doczynienia z całego tego grona

ocet drogi jednak nie jest, i możesz, z powodzeniem, do oddestylowanego nieco, wrzucić gwóźdź, coś ze stali o wyższej zawartości węgla (mówiłeś o wytrawianiu broni) może być śruba, albo nakrętka, inne metale, miedź itd, mówie wrzucić, ale metoda zdobienia poprzez wytrawianie, jaka mi przychodzi na myśl to albo, pokrycie części powierzchni kwasem, albo oblepienie przedmiotu jakąś gliną i wydrapanie w nim wzorów aż do metalu (wtedy można wrzucić) - ale na tym się już chyba lepiej znasz Ty

EDIT 08.01.09 - 18:12

zrobiłem to doświadczenie, wygotowałem 10% roztwór (ocet) i zatężyłem do takiego że bałem sie pociągnąć nad nim nosem, bo już mały zug, bolał wrzuciłem doń, nakrętke od dużej śruby, i dwa gwoździe takie małe. Myślałem że to gwoździe chwyci pierwsze, i się nie spodziewałem że coś się stanie szybko. Kilkanaście min po wrzuceniu, od nakrętki odczepiły się zanieczyszczenia a 2h potem powierzchnie nakrętki były już wytrawione, wydzielają się bąbelki, i smuga takich malutkich, białych - te duże to pewnie wodór, pojawił się również na gwoździach, ale na nich nie widać, ciemnych plam jak na nakrętce, ich powierzchnia zdaje się być nie ruszona, biały "dymek" wydzielał się tylko od nakrętki i to ona jest wytrawiona, wytrawiła się na bank stal, bo to była nowa nakrętka, poza tym ma zcioraną powierzchnię ^^

="nd();" >USG i Pinball xD Sopot "08r. turnus I xD

oj no mówiłem że mogę się mylić, nie znam dokładnego wzoru chemicznego tego alkoholu który jest zawarty w alkoholu więc mogłem napisać nawet C6H12O6 (chociaż nie bo to glukoza... ) ale no jestem uczulony i już!

Ciekawostki, zagadki, wynalazki.....

hm....coś w tym jest, zastanawiające

Tajemnica płatków róży



Róże pokryte kroplami rosy lub deszczu wyglądają przepięknie. Do tej pory naukowcy nie mogli jednak zrozumieć, dlaczego woda z nich nie spływa. Co więcej, czemu krople nie opadają nawet wtedy, gdy kwiat zwisa "do góry nogami". Teraz udało się wreszcie rozwiązać tę zagadkę i badacze uzyskali materiał, który ma dokładnie te same właściwości, co płatki królowej kwiatów.

Zaleganie kropli wody na materiałach organicznych nie jest zjawiskiem rzadkim, ale ześlizgują się one przy najlżejszym poruszeniu kwiatów czy liści. Woda zmywa wtedy z powierzchni rośliny owady i kurz. Biolodzy nazywają to zjawisko samooczyszczaniem. Zajmowało się nim wielu badaczy, którym zależało na uzyskaniu wodoodpornych materiałów.

Woda ześlizguje się, ponieważ, co doskonale widać pod pewnym powiększeniem, powierzchnia rośliny jest bardzo nierówna. W dodatku czubki wybrzuszeń są pokryte woskiem. Gdy woda spadnie np. na liść, styka się tylko z niewielką jego powierzchnią, na której zalega wodoodporny wosk.

Gdy Lin Feng i zespół z Tsinghua University w Pekinie przyjrzeli się budowie płatków róży, zauważyli, że choć znajdują się na nich podobne pokryte wyrostkami pagórki, są one poprzecinane łagodnie opadającymi, szerokimi rowkami. Nie ma też na nich wosku. Krople zachowują swój kulisty kształt, a niewielkie z nich zostają schwytane w pułapkę (Langmuir).

Chińczycy postanowili spróbować, czy uda im się uzyskać materiał o podobnych właściwościach. Pokryli powierzchnię płatka cienką warstwą alkoholu poliwinylowego i zostawili do zastygnięcia. W ten sposób uzyskali negatyw wzoru stworzonego przez naturę. Okazało się, że materiał zatrzymuje, nawet po odwróceniu do góry nogami, krople o pojemności 3-5 mikrolitrów.

Ronald Fearing, inżynier biomimetyki z Uniwersytetu Kalifornijskiego w Berkeley, podkreśla, że po raz kolejny okazuje się, że w przypadku lepkości ukształtowanie powierzchni materiału jest ważniejsze od jego składu chemicznego. Dzieje się tak zarówno w przypadku stóp gekona, jak i płatków róży. W naturalnym środowisku pozwala to kwiatom błyszczeć, by zwabić zapylające je owady, a w warunkach laboratoryjnych umożliwia stworzenie układów utrzymujących w miejscu niewielkie ilości cieczy i ułatwiających jej transport bez ryzyka zanieczyszczenia.

[ Dodano: 2008-05-29, 09:51 ]

Klasa 3 F

Idąc w ślady Mańka, wrzucam tutaj tekst, hymnu Chemika... Dla tej bardziej chemicznej części klasy

"Hymn Chemika":

Chemio! Matko nauki! Cenniejsza od chleba!
Nikt nigdy pojąć nie mógł jak Cię wielbić trzeba
Tyś najdroższa każdemu, tyś życia podstawą
Tyś serca mego i mózgu jest jedyną strawą
Ty od wieków zasługi wnosisz dla ludzkości
Tyś obiektem największej uczonych miłości
Oni Ciebie, o Chemio w historii wsławili
Platon, Arystoteles, Demokryt i Curie
Tyś wszędzie, na uczelni i w laboratorium
W domu, szkole, szpitalu, wc, prosektorium
Ciebie tylko uwielbiam wkuwać dniem i nocą
Kiedy słońce przyświeca, gwiazdy niebo złocą
Ty rozkosz mi przynosisz, koisz moją duszę
Gdy testy i zadania rozwiązywać muszę
Gdy noc w noc jak najęty chłonę z chemii wiedzę
Gdy zgarbiony przy biurku aż do rana siedzę
Powtarzając bez końca setki reguł wzorów
Alkoholi, pierwiastków, węglowodorów,
Nazw łacińskich bez liku, mol różnych reakcji
Addycji, substytucji, polimeryzacji
Oxygenium, carboneum, calcium, et spirytus
Vanitas, vanitatum et omnis vanitas
I chociaż mózg mój płonie, skrajnie wycieńczony
To jednak bez wytchnienia, wpruwam jak szalony
Chemio! Tyś jest cudowną... zgagą mego życia
Godną wszelkich dóbr, uczuć i pragnień wyzbycia
Chemio tyś dla mnie muzą, jedynym natchnieniem
Tyś jednym wielkim szczęściem i wielkim cierpieniem
Tyś całym moim życiem, czynem i myślami
Tyś wielką jest potęgą, Co dręczy i mami
Tyś niby droga perła w nauk oceanie
Bezcenna i doskonała... próżne gadanie
Ja kocham nade wszystko twoje tajemnice
I dreszcze mnie przechodzą, gdy podręcznik widzę
Ty zmysły mi rozpalasz aż do czerwoności
Kiedy ucząc się Ciebie wprost konam ze złości.

Ciekawe zdjęcia ze świata F1

Mod i jeszcze pisze wzór chemiczny alkoholu etylowego. Przecież to czytają dzieci. =P

Czyżby Brazylia 2006? Ewentualnie Australia 2006, choć głowy za to nie dam sobie uciąć. ^_^*

1. Agresja interpersonalna: od czego zależy;

Agresja – działanie intencjonalne, ukierunkowane na spowodowanie szkody fizycznej lub psychicznej. Agresja wroga – cel to zadanie bólu lub zranienie. Agresja instrumentalna – służy do osiągnięcia innego celu poza zadaniem bólu i zranieniem. Freud – człowiek rodzi się wyposażony w dwie równie potężne siły instynktowe: instynkt życia nazywany erosem i instynkt śmierci nazywany tantosem. Instynkt śmierci może zostać skierowany do wewnątrz i kończyć się np.: samobójstwem lub na zew. Rodząc wrogość, destrukcję lub morderstwo. Teoria hydrauliczna Freuda – energia agresywna musi zosta rozładowana, w przeciwnym wypadku następuję jej wybuch. Większość psychologów akceptuje przekonanie, ze tendencje agresywne wykształciły się w toku rozwoju ewolucyjnego. Równocześnie człowiek ma rozbudowane mechanizmy kontroli impulsów agresywnych a jego zachowanie ulega modyfikacji w zależności od zmian zachodzących w środowisku. Ujawnienie agresji zelży od interakcji takich czynników jak: biologiczne wyposażenie człowieka, wrodzone i wyuczone wzory zachowania i cechy syt. społ. Czynniki sytuacyjne to: procesy neurologiczne i chemiczne, uwarunkowania społ., odpowiedzialne za występowanie zach. agresywnych. Ciało migdałowate sprawuje kontrolę na d tymi zachowaniami. Istnieje zależność między zach. agresywnym a testosteronem. (więźniowie). Mężczyźni są bardziej agresywni niż kobiety. Alkohol pozbawia mechanizmów kontroli i potęguje agresję Aktom agresji sprzyja odczuwanie bólu i dyskomfortu (fenomen „długiego, gorącego lata”). Czynniki społ. Warunkujące agresję: frustracja (teoria frustracji – agresji – doświadczanie frustracji może zwiększa prawdopodobieństwo wystąpienia reakcji agresywnych. Frustracja nie oddziałuje bezpośrednio, ale może ulec zwiększeniu i wyzwolić agresje, gdy napotkamy przeszkodę w osiągnięciu celu i mamy poczucie niesprawiedliwości. Frustracja jest rezultatem względnej deprywacji, poczucia, ze posiadamy mniej niż zasługujemy lub mniej niż inny, podobni do nas ludzie. Agresja bywa wynikiem prowokacji, bądź obecności bodźca wywołującego agresję (np.: przedmiot jak rewolwer )Teoria społecznego uczenia się – w uczeniu się bodźców agresywnych pomaga obecność wzorca wywołującego proces naśladowania. Wzorce zach. Agresywnych są dostępne i w świecie realnym i w mediach. Przemoc w mediach wzmacnia zach. agresywne, służy naśladowaniu a przemoc w pornografii wzmacnia zach. Agresywne w stosunku do kobiet.

spr. z kwasów karboksylowych (pytania grupy 1)

Właściwości fizyczne kwasów:
-są lotne
-kwasy o małej liczbie węgla w łańcuchu węglowodorowym są w stanie ciekłym, wraz ze wzrostem długości łańcucha węglowego stają się ciałami stałymi
-niższe kwasy karboksylowe mają wysoką temp. wrzenia, która maleje wraz ze wzrostem łańcucha węglowodorowego
Właściwości chemiczne kwasów:
-ostry, intensywny zapach
-ulegają dysocjacji
-kwaśny smak
-barwią lakmus na kolor czerwony
Zastosowania kwasów:
-produkcja tworzyw sztucznych
-rozpuszczalniki
-leki
-środki ochrony roślin

Kwas octowy(etanowy)
Kwas stearynowy
Wzór grupowy
CH3COOH
C17H35COOH
Stan skupienia
ciekły
stały
zapach
ostry
bezzapachowy
Rozpuszczalność w H20
duża
mała(brak)
Reakcja z NaOH
CH3COOH + NaOH --> CH3COONA + H2O
C17H35 + NaOH --> C17H35COONa + H2O
Reakcja z Mg
2CH3COOH + Mg --> (CH3COO)2MG + H2O
Nie reaguje
Otrzymywanie mydeł:
C15H31COOH + NaOH --> C15H31COONa + H2O
kwas palmitynowy + NaOH --> palmitynian sodu + woda
C17H35COOH + KOH --> C17H35COOK + H2O
kwas stearynowy + KOH ---> stearynian potasu + woda

Propanol --> propanal -->kwas propanowy
CH3H7+O2-->CH3-CH2-COH
CH3-CH2-COH + O2-->C2H5COOH
Etanal-> kwas octowy -->octan magnezu
CH3-COH+O2 -->CH3COOH
2CH3COOH-Mgo -->(CH3COO)2Mg+H2O

Ogólna reakcja otrzymywania estrów:
alkohol + kwas karboksylowy --> ester + woda
C2H5OH + HCOOH --> C2H5COOH+H2O

Jak odróżnić roztwór oktanu sodu od roztworu etanolu sodu?
Oktan sodu ulega hydrolizie.

Właściwości chemiczne estrów:
-ulegają reakcji spalania
-hydrolizują w środowisku kwaśnym, zasadowym

Właściwości fizyczne:
-charakterystyczne zapachy
-trudno rozpuszczalne w wodzie
-dobre rozpuszczalniki

Tłuszcze:
wł.chem:
-ulegają hydrolizie
-ulegają uwodornieniu

Wł. fiz:
-nierozpuszczalne w wodzie
-rozpuszczalne w rozpuszczalnikach organicznych
-mniejsza gęstość od wody

Dwumetylotryptamina

Tak przyznaje ci rację.

Hormony nie mają innego zastosowania jak tylko emocjonalne. Istnieją tylko po to by wywoływać emocję, nie mają innej funkcji. Gdyby nie hormony nawet gdybyś miał mózg nie mógłbyś doświadczać uczuć.

Człowiek automatycznie potrafi w sobie wywołać uczucia strachu, czy radości ( autosugestia ) wiec ma wpływ na wydzielanie hormonów. Hormony wydzielają się w reakcji także na bodźce zewnętrzne. Rozmawiając z kimś relaksujesz się, denerwujesz albo ciekawisz. Widząc coś wpadasz w zachwyt albo w przerażenie. Świat ( jego spostrzeganie ) polega na wydzielaniu hormonów stymulowanych poprzez impulsy elektryczne jakie są rezultatem Hormonów. Kołeczko się zamyka.

Jakim cudem zwykła materia nieożywiona ma tak ogromny wpływ na ludzkie spostrzeganie skoro według nauki to tylko substancje chemiczne? Hormony, Narkotyki, alkohol, wszystko to daje życie, poczucie życia. Nauka ogranicza wpływy psychodelików do prostych reakcji wymiany powłokowej, blokowania lub ułatwienia przepływu elektryki między neuronami. To wszystko?

Martwa substancja wpływa na spostrzeganie żywej substancji??? Wicie co myślę? ;] Cały wszechświat żyje. Każdy jego atom posiada świadomość. Wiem jak to brzmi ( strasznie, psychicznie i …brak słów ) Lecz tak to wygląda. Wszystko żyje a my jesteśmy po prostu tego zestawieniem tak jak galaktyki przykładowo są zestawieniem gwiazd, planet, księżyców.

Czy to przypadek że układ atomowy do złudzenia przypomina układy planetarne?

Widzisz jakiś związek chemiczny na prostym wzorze Na Cl. Wiecie czym są one połączone? Po prostu posiadają wspólne elektrony które oscylują raz przy jednym raz przy drugim pierwiastku. Identycznie jest z układami podwójnymi gwiazd. Znamy wiele takich układów w których planety posiadają orbitę wokół 2 gwiazd.

Skala makro i mikro. Wielkość nie ma znaczenia. Jakbyśmy żyli sami w sobie, wszystko żyje. Wszystko jest życiem.

Ahhh…Mam nadzieje że się postaracie i wyciągniecie z tego postu jakieś wnioski bo samemu trudno mi to jednoznacznie i bez wątpliwości podsumować ;

Dwumetylotryptamina

Cytat: Jakim cudem zwykła materia nieożywiona ma tak ogromny wpływ na ludzkie spostrzeganie skoro według nauki to tylko substancje chemiczne? Hormony, Narkotyki, alkohol, wszystko to daje życie, poczucie życia. Nauka ogranicza wpływy psychodelików do prostych reakcji wymiany powłokowej, blokowania lub ułatwienia przepływu elektryki między neuronami. To wszystko?

Cytat: Widzisz jakiś związek chemiczny na prostym wzorze Na Cl. Wiecie czym są one połączone? Po prostu posiadają wspólne elektrony które oscylują raz przy jednym raz przy drugim pierwiastku. Identycznie jest z układami podwójnymi gwiazd. Znamy wiele takich układów w których planety posiadają orbitę wokół 2 gwiazd.

Cytat: Martwa substancja wpływa na spostrzeganie żywej substancji???

Cytat: Wicie co myślę? ;] Cały wszechświat żyje. Każdy jego atom posiada świadomość. Wiem jak to brzmi ( strasznie, psychicznie i …brak słów ) Lecz tak to wygląda. Wszystko żyje a my jesteśmy po prostu tego zestawieniem tak jak galaktyki przykładowo są zestawieniem gwiazd, planet, księżyców.

Cytat: hormony mają też inne zastosowanie niż emocje. Razem z układem nerwowym integrują i pomagają zarządzać całym organizmem. Powiedziałabym, że emocje to taki efekt uboczny, ale to chyba śmiałe i nie podparte żadną wiedzą z mojej strony aktualnie.

Cytat: Co z tego, że neurony przypominają wszechświat? To są zdaje się fraktale w matematyce, tak? Nie ma w tym nic dziwnego, moim zdaniem, że są rzeczy duże i małe oparte na tej samej strukturze. Widocznie warunki (naszego?) wszechświata są takie, że mogą dobrze i trwale prosperować rzeczy właśnie o takiej strukturze, a inne giną. Hm?



Brawo
Pozdrawiam.

Czerwona herbata - morderca tłuszczu

Kofeina-teina

Wzór strukturalny kofeiny:

Kofeina (Coffeinum, znana również jako teina, C8H10N4O2, analepticum ATC: N 06 BC 01) - jest alkaloidem purynowym znajdującym się w surowcach roślinnych. Może również być otrzymywana syntetycznie. Kofeina jest stymulantem. Dodawana jest do napojów jak coca-cola czy redbull.

Działanie na organizm

Działa analeptycznie. Uczula receptory dopaminy na siebie. Pobudza ośrodkowy układ nerwowy oraz ośrodki wegetatywne: oddechowy, naczynioruchowy i nerwu błędnego. Pobudza równomiernie korę mózgową (zwiększa sprawność myślenia, znosi zmęczenie psychiczne i fizyczne). Przyśpiesza przemianę materii, zwiększając zapotrzebowanie na tlen. Zmniejsza napięcie mięśni gładkich naczyń krwionośnych. Pobudza wydzielanie soku żołądkowego. Działa moczopędnie. Wchłania się dobrze z przewodu pokarmowego i po zmetabolizowaniu wydala się z moczem. Stosowana w ostrym zatruciu alkoholem, atropiną, w zapaści w przebiegu chorób zakaźnych, niedociśnieniu, stanach wyczerpania fizycznego i umysłowego. Jej nadmiar powoduje wypłukiwanie magnezu. Dawka śmiertelna kofeiny to około 10 gramów (w przybliżeniu 40 do 130 filiżanek kawy).

źródła kofeiny

Średnia dawka kofeiny to około 100 mg. Jedna filiżanka kawy zawiera około 75-250 mg kofeiny. Innymi jej źródłami mogą być: herbata, yerba mate, czekolada, guarana, orzeszki cola. Występuje w rodzinach Rubiaceae, Theace i Sterculiaceae.

Szklanka Pepsi zawiera 25mg kofeiny.

Chemia

Nazwa chemiczna: 1,3,7-trimetyloksantyna lub 3,7-dihydro-1,3,7-trimetylo-1H-puryno-2,6-dion

W stanie czystym tworzy białe, długie, giętkie kryształy o temperaturze topnienia 237° C. Rozpuszcza się w chloroformie i benzenie. Jest gorzka w smaku. W budowie jest zbliżona do dwóch innych alkaloidów purynowych: teobrominy i teofiliny.

Glicerol

Glicerol przede wszystkim wykorzystywany jest w przemysle chemicznym i farmaceutycznym.

GLICEROL

Gliceryna, 1,2,3-propanotriol; jest alkoholem trihydroksylowym. Gęsta, bezbarwna ciecz o słodkim smaku, temp. topnienia 20oC, temp. wrzenia 290oC, miesza się z wodą i alkoholem, nierozpuszczalna w eterze i chloroformie, higroskopijna, lotna z parą wodną. Występuje w tłuszczach roślinnych i zwierzęcych, zawierających około 10% glicerolu w postaci glicerydów. Otrzymywany jako produkt uboczny w produkcji mydła, przez fermentację alkoholową cukru w obecności siarczanu (IV) sodu oraz syntetycznie z propylenu metodami chlorową i bezchlorową. Jest stosowany do wyrobu nitrogliceryny, farb, apretur oraz w przemyśle barwników, spożywczym, kosmetycznym, tytoniowym.

Oto co na ten temat mówi WIlkipedia:

Gliceryna (ATC: A 06 AX 01) - popularna nazwa zwyczajowa glicerolu. Jest to najprostszy alkohol trójwodorotlenowy (trihydroksylowy).

nazwa systematyczna: propano-1,2,3-triol
wzór ogólny: CH2OH-CHOH-CH2OH lub C3H5(OH)3
Właściwości:

ciecz bezbarwna, gęsta, o słodkim smaku
gęstość (w 15 °C) - 1,26 g/cm&sup3;
masa molowa 92.09 g/mol
temperatura wrzenia - 290 °C, która jest bardzo blisko temperatury dekompozycji termicznej (295 °C)
miesza się z wodą i innymi alkoholami alifatycznymi we wszystkich proporcjach
Gliceryna, jako dobry rozpuszczalnik tłuszczy i innych lipidów, jest stosowana przy produkcji kremów, pomadek i innych produktów kosmetycznych. Stanowi ważny surowiec do syntezy wielu różnorodnych związków chemicznych, m in. niektórych gatunków mydeł. Oprócz zdolności do homogenizowania składników produktów kosmetycznych ma też własności nawilżające i natłuszczające skórę.

Głównym źródłem gliceryny w przemyśle są tłuszcze roślinne i zwierzęce, które w reakcji z roztworami zasad ulegają reakcji hydrolizy do gliceryny i mydeł. Gliceryna znajduje się też w niektórych owocach i warzywach.

Natomiast firma Olimp

Pomocy!

Cytat:

Nie taka nowu czysta czesc prawdy w tym jest, znaczy sie,
ze reakcja zachodzi i wiazania sa koordynacyjne.



No tak ale w okreslonych warunkach. Autor nie podal warunkow.
Jak pogotuje sie taka zupke to i reakcje red-ox zachodza. ;-)

Cytat:Gliceryna reagujac z wodorotlenkiem miedzi tworzy zwiazek
kompleksowy, a reakcje mozna zapisac nastepujaco:
C3H5(OH)3 + Cu(OH)2 -C3H5(OH)3.Cu(OH)2
lub jonowo
C3H5(OH)3 + Cu(OH)2 -[(C3H5)(OH)(O)2Cu(OH)2]2- + 2H+
Tego drugiego zapisu nie jestem pewny, bo wydzielajace sie
kationy wodorowe powinny zmieniac pH co nie ma miejsca.



He.He. Reakcje prowadzi sie w srodowisku alkalicznym (znaczacy
nadmiar) to zmian pH nie uswiadczysz.

Cytat:

Pierwszy zapis pochodzi z ksiazki "Chemia organiczna"
Witolda Danikiewicza (zdaje sie ze autor tak sie nazywal)
s. 126, wystepujacy wzor strukturalny wskazuje, iz atom
miedzi zostaje zwiazany atomami tlenu ze srodkowej i
jedna ze skrajnych grup wodorotlenowych.



Do przyjecia. Bo wiele reakcji utleniania alkoholi
wielowodorotlenowych przebiega poprzez tego typu kompleksy.
Ze wzgledu na wieksza kwasowosc srodkowej grupy hydroksylowej
(w glicerynie) ona bedzie uprzywilejowana podczas koordynacji.
A skoro kompleksy kleszczowe sa trwalsze od liniowych to musi
powstac piecioczlonowy.

Cytat:Drugi zapis pochodzi z ksiazki "Chemia dla klas III i IV liceum
ogolnoksztalcacego o profilu biologiczno-chemicznym"
pr. zbiorowa s. 115, w tej wersji wzor strukturalny wskazuje,
iz atom miedzi zostaje zwiazany atomami tlenu ze skrajnych
grup wodorotlenowych i dodatkowo jest anionem dwuujemnym.



Tez mozliwe. Powinny powstawac trwalsze kompleksy.
Wniosek. Powinna to byc mieszanina kompleksow. O proporcje nie
pytaj. Pewnie nikt jej nie zna.

Cytat:W zwiazku z powyzszym sa pewne problemy z ustaleniem
wzoru strukturalnego, bo nie wiadomo dokladnie, z ktorych
grup hydroksylowych atomy tlenu beda tworzyly wiazania
koordynacyjne i czy produkt reakcji bedzie tworzyl jony.



Jon to na pewno powstaje bo kompleks jest rozpuszczalny w wodzie.
Jest to zapewne anion. :)

A jaki kompleks powstaje ?. Szescio- czy piecioczlonowy.
Skoro cytujesz podreczniki szkolne to zapewne oczekuje sie
odpowiedzi na tym wlasnie poziomie. Jesli powiesz ze po zmieszaniu
gliceryny z nadmiarem zasady sodowej i po powolnym dozowaniu
roztworu soli miedziowej powstaje mieszanina kompleksow kleszczowych
tak piecio- jak i szescioczlonowych. To bedzie OK.
Dobry nauczyciel moze Cie wciagac w dyskusje. I o to tu chodzi.
O jakies tam katy. Jakies tam konformacje. Itd. itp. Madry
nauczyciel wie ze chemia to nie tylko prosciutka reakcja ale
i zagadnienia strukturalne. Sposob myslenia ucznia. Jego argumentacje.
Pozwala to przeczesac ucznia. Ale i sprawiedliwie ocenic. A bardziej

Juz sobie wyobrazam mine tego belfra dla ktorego w rekawie ma sie
asa w postaci cytatu z w/w grupy. :)))
A jesli chcemy odpowiedzi co tak naprawde powstaje.
Aaa, to juz temat na calkiem inna bajke. Dobranoc. ;-)

Pozdrawiam
         A.A.

PS A co do wiazan koordynacyjnych. To tez temat na caly wyklad.
   W tym calym balaganie w sferze koordynacyjnej czy rzeczywiscie
   jestesmy w stanie zlokalizowac te nieszczesne pary elektronowe
   (pochodzace od konkretnego ligandu) ?.

Alkohole i Fenole (Test wyboru)

Witam chemii nie ucze się już od 2 lat teraz jestem zmuszony rozwiazać taki test o Alkoholach i Fenolach kompletnie wysiadam bo poprostu niemam chemii jako przedmiotu w szkole nie posiadam też podrecznika i kompletnie niewiem jak sie za to zabrać kilka pytań potrafie rozwiazać chyba ...

1. Alkohol Metylowego nie stosuje się
a - jako paliwa
b - jako rozpuszczalnika tłuszczów
c - w czasie produkcji lakierów
d - do wyrobu napojów alkoholowych

2.Metanol i Etanol mieszają sie z woda
a - w każdym stosunku
b - w ograniczonym stosunku
c - w zależności od steżenia
d - w zależnosci od temperatury

3.Denaturat to
a - zabarwiony metanol
b - zabarwiony etanol
c - zabarwiony i zatruty etanol - Tutaj przypuszczam ,że C jest poprawnie
d - Zabarwiony dowolny alkohol

4.W jakim celu przeprowadzamy doświadczenie polegajace na działani sodem na metanol
a - otrzymania wodoru
b - określenia własciowości fizycznych metanolu
c - zbadania szybkości reakcji
d - okreslenia własności chemicznych metanolu

5.Ile reakcji trzeba przeprowadzic aby dysponjac metanem chlore i wodorotlenkiem srebrowym otrzymać odpowiedni alkohol
a - 1
b - 2
c - 3
d - 4

6.
Działajać tlenkiem wegla na wodór możemy otrzymać
a - metan lub metanol
b - metanol i etanol
c - metan i metanol
d - metan i wodór

7.Która reakcji jest poprawna
a - C2H5OH + K = C2H5OK + 2H
b - C2H5OH + K = C2H5OK + H2
c - 2C2H5OH + 2K = 2C2H5OK + H2
D - 2C2H5OH + 2K = 2C2H5OK + H2

8.ile litrów wodoru w warunkach normalnych wypiera z propanol jeden mol potasu
a - 1 litr
b - 22,4 litra
c - 11,2 litra
d - 44,8litra

9.Wzór C6H12OH oznacza
a - heksanol
b - odmiane alkoholu aromatycznego
c - wzór jest błedny ponieważ zawiera tylko jedną grpe OH
d - wzór jest błedny ponieważ liczba atamów wodoru jest za mała o 2

10 .Fenol nazywamy także
a - kwasem karbolowym i hydroksybenzenem
b - krezolem
c - oksybenzenem
d - benzolem

11.Fenol jest
a - gazem
b - cieczą
c - ciałem stałym
d - roztworem koloidowym - chyba tak ?

12. Fenol przybiera barwe różowa na skutek
a - działania chloru
b - działania dwutlenku węgla
c - rozpuszczania w wodzie
d - utleniania

13.Ile moli CO2 otrzymamy spalając całkowicie jeden mol propanol
a - 1
b - 2
c- 3
d - 4

14. Alkohole i fenole reaguja z
a - kwasami
b - metalami
c - zasadami
d - solami

15.Krezol posiada podstawniki
a - CH3 i OH
b - dwie grupy CH3
c - dwie grupy Oh
d - dwie grupy OH i CH3

16. W którym równaniu reakcji nie ma błedu
a - C6H5ONa+ CO2 = C2H5OH + NAHCO3
b- C6H5ONa+ CO2 + H2O = C6H5OH + Na2CO3
c - C6H5ONa+ CO2 = C6H5OH+ Na2CO3
D - C6H5ONa+ CO2 + H2O = C6H5OH + NaHCO3

POCHODNE WęGLOWODORóW - TEST

Z góry dzięki wszystkim za pomoc...

1. wybierz prawidłową nazwę systematyczną związku:

.............CH3
...............|
CH3-CH-CH-CH3 (te trójki powinny być małe na dole, tzw indeks dolny i na te kropki nie patrzcie xD)
..........|
........OH

A. 3-metylobutan-2-ol
B. 2-hydroksypentan
C. 2-metylobutan-3-ol
D. 2,3-hydroksymetylobutan

2. Podany w zadaniu 1 wzór opisuje cząsteczkę alkoholu:
A. I-rzędowego
B. II-rzędowego
C. III-rzędowego
D. IV-rzędowego

3. Propanol może tworzyć izomery a ich liczba wynosi:
A. 5
B. 3
C. 2
D. 4

4. Jaką objętość etenu w warunkach normalnych można otrzymać z 46g etanolu jeżeli wydajność reakcji wynosi 75%?
A. 22,4 dm3
B. 16,8 dm3
C. 11.2 dm3
D. 8,4 dm3

5. Reakcje chemiczne alkoholi mogą polegać między innymi na rozrywaniu wiązań C-O. Przykładem tego procesu jest reakcja:
A. Z jodowodorem
B. Z metalami aktywnymi chemicznie
C. Spalania
D. Żadna z wymienionych

6. Fenol poddano bromowaniu. Biorąc pod uwagę możliwość istnienia izomerów bromofenolu należy oczekiwać, że głównym produktem tej reakcji był izomer:
A. orto-
B. meta-
C. para-
D. orto- i para-

7. Alkohole wielowodorotlenowe można odróżnić od jednowodorotlenowych za pomocą:
A. Wodorotlenku sodu
B. Próby Tollensa
C. Próby Trommera
D. Wodorotlenku miedzi (II)

8. Reakcje chemiczne alkoholi mogą polegać między innymi na rozrywaniu występujących w nich wiązań O-H. Przykładem tego procesu może być reakcja:
A. Z jodowodorem
B. Z metalami aktywnymi chemicznie
C. Spalania
D. Żadna z wymienionych

9. Który z roztworów wodnych wymienionych substancji ma najniższą wartość pH?
A. Metanolan sodu
B. Fenol
C. Etanol
D. Etanodiol

10. Aby odróżnić fenole od alkoholi, aldehydów i ketonów wystarczy uzyć:
A. Wodorotlenku miedzi (II)
B. Amoniakalnego roztworu tlenku srebra (I)
C. Wskaźnika do wykrywania kwasów
D. Wskaźnika do wykrywania zasad

11. Pewna substancja reaguje z metalami aktywnymi i zasadami! a także łatwo ulega nitrowaniu i bromowaniu. Substancją tą jest:
A. alkohol
B. aldehyd
C. keton
D. Fenol

12. Ile gramów alkoholu etylowego powstanie podczas fermentacji 0,5 mola glukozy?
A. 92g
B. 23g
C. 46g.
D. 69g

13. Stosunek masowy pierwiastków w pewnym związku chemicznym wynosi:
C:H:O = 18:3:8
Związkiem tym może być:
A. Propanol lub propanon.
B. Propanon.
C. Propanal.
D. Propanal lub propanon

14. wybierz właściwy wariant określający kolejne typy reakcji w schemacie
eten-->etanol-->chlorek etylu-->etanol
A. substytucja, eliminacja, addycja
B. eliminacja, addycja, substytucja
C. Eliminacja, substytucja, addycja
D. addycja, substytucja, substytucja

15. Pewien alkohol poddano łagodnemu utlenianiu i uzyskano substancję, która dała pozytywny wynik próby Tollensa i Trommera. Utlenieniu poddano:
A. Fenol
B. Metanol
C. Propan-2-ol
D. Butan-2-ol

16. Wyciągnij prawidłowy wniosek z procesu opisanego równaniem:
C6 H5 Na+HCl-->C6 H6 OH+ NA Cl (<--- cyfry małe u dołu - indeks dolny)
A. Fenol jest mocniejszym kwasem niż kwas solny
B. Fenol jest bardziej lotny od chlorowodoru
C. Kwas solny jest mocniejszym kwasem od fenolu
D. Fenol jest jednym z najsłabszych kwasów

17. Jakiego surowca należy użyć aby otrzymać związek wielkocząsteczkowy o ogólnym wzorze
....[ - O - CH2 - ]...
A. Etanolu
B. Metanalu
C. Metanolu.
D. Etanolu.

18. Podaj wzory strukturalne:
A. 2-metylobutan-2-ol
B. 3-chloro-2-nitrofenol
C. 3,4-dimetylopentan-2-on
D. benzeno-1,4-diol.

Off Topic

Post do filmu - Zeitgeist

co do religii. Widać, że ten człowiek, który to gada nic nie wie na temat religii. Najlepiej nie znać tematu i się na jego temat wypowiedzieć. Za złe uczynki, nie przestrzeganie X przykazań idziesz do piekła, a niby Bóg Cię kocha ? Sam nad tym kiedyś myślałem. Odpowiedz jest jednak prosta i bardzo człowiecza. Jeżeli kogosz kochasz, to chcesz żyć z nim zgodzie, chcesz być częsią jego, jest dla Ciebie pewnym wzorem i nie chcesz sprawiać mu przykrości. Skoro nie kochasz Boga, nie żyjesz z nim wzgodzie, to niby dlaczego masz iść do nieba skoro Boga nie chcesz ?? Także Bóg jest w tej kwestii bardzo sprawiedliwy. Dlaczego masz całe życie mieszkać z Kasią Kowalską skoro jej nie kochasz ? Masz alternatywe : niebo i piekło. Bóg też dał szatanowi wolną wole i nie zgładził go za to, że sprzeciwił się przeciwko niemu.
Co do Kościoła - Tworzą go ludzie i tylko ludzie.
Ton wypowiedzi i jego prześmiewczy charakter jest żałosny. Chyba nie zdaje sobie sprawy, że tym obraża uczucia niejednej osoby.

Potem są sprytne przykłady przenikania chrześcijaństwa z wiarami znanymi ze starożytności, naukowym powiązaniu z wydarzeniami, że niby ktoś potem wymyślił całą Biblie. Ale czy to wszystko nie może być kwestią interpretacji pod swoje zdanie ?
Pozatym znowu prześmiewanie się z religii. Z takim człowiekiem nie wypiłbym piwa, a co dopiero, żeby uwierzyć w to co pisze. Skąd mam pewność, że nie przekręca faktów, żeby ładnie udowodnić, że wiara jest tylko wytworem ludzkiego umysłu ?

Nie chce dalej brnąć w ten temat, bo istotne jest pytanie : Czy po obejrzeniu jednego sprytnie przemyślanego filmu mam wszystkie swoje ideały, w które uwierzyłem oddać do lamusa ? Pozatym ten film przeczy istnieniu wiary, ponieważ oni chcą udowodnić, bądz obalić istnienie Boga. Wiara a pewność to negacje względem siebie.

Atak na WTC. Nawet najbardziej oczywiste fakty nie ujawnią prawdy. Wersja oficjalna podawana przez rząd USA nigdy nie zostanie podważona. Sprawa się starzeje i działa na czas rządu USA. W ludzkich umysłach zakorzeniło się już skojarzenie WTC = Terroryści.
Oczywiście niektóre fakty są mocno naciągane. Kiedyś jako dowód podawano, że ktoś zamówił sobie szyby kuloodporne w wieżowcu na 2 tygodnie przed WTC, że niby podejrzane. 1/ tysiące ludzi nie może wstawić sobie takich szyb ?

Dalsza cześć filmu równie ciekawa. Podoba mi się wykład tego gościa na temat TV. Ogromny szacunek.

Temat USA..... od razu mówie, że nie mam zdania, bo nurtuje mnie jedno pytanie. Masz już wszystko co chciałeś : pieniądze, dużo pieniędzy, manipuljesz, rządzisz ludźmi, rządzisz światem, ale co dalej ?? Dochodzimy do maximum wszystkiego, jesteśmy wszystkim, mamy wszystko, jesteśmy bogami i co dalej ? Atak na kosmitów z galaktyki oddalonej o 20 mln lat świetlnych ?

Patrząc na ten film z daleka widze troszke taki morał : nie ufaj nikomu i niczemu, jesteś częścia systemu, pionkiem.

Film ma na pewno charakter propagandy i nie chce mówić jakiej : dobrej czy złej. Na pewno złej dla spraw wiary, bo nie jest mówiony tonem z szacunkiem tylko tonem opryskliwym, z żenadą i ironią.

Człowiek, który nie ogląda tego filmu na pewno lepiej się czuje, od tego ktory już to zrobił. Czasami naprawde lepiej o niczym nie wiedzieć i żyć szcześliwym nawet, jeżeli to fikcja. Ale wiedząc o tym, że to fikcja już nie będziesz szcześliwy.
Po co kiedyś dowiedziałem się o tym, że miłość to nie uczucie prosto z duszy, tylko szereg reakcji chemicznych działających na mózg. Czasami niewiedza jest błogosławieństwem, szczególnie w strefie moralnej.

Czemu dowiedziałem się o tym, że mój wzrok i słuch nie jest absolutny na tej planecie. Że są tysiące zwierząt stojących ewolucyjnie dużo niżej ode mnie, a widzą parenaście, kilkadziesiąt odcieni róznych kolerów więcej niż ja. To jest temat na głębsze rozważania i to najlepiej przy alkoholu.

Ciekawe linki

vodka-gate (cytat)
Tajemnica działania przestępców tkwi w tym, że skażonego spirytusu nie obejmuje podatek akcyzowy. Jest więc tańszy 10 razy od normalnego. A to, co miało ostraszać od „uzdatniania” skażonego trunku, jest fikcją. Rozporządzenie ministra rolnictwa (od 1994 r. było ich kilka w tej sprawie) wymienia substancje chemiczne, którymi można skażać spirytus przeznaczony dla zakładów farmaceutycznych i do celów przemysłowych. Na liście figuruje bitrex (benzoesan denatonium).
W drugiej połowie lat 90. przestępcy odkryli, że bitrex z jego gorzkawym smakiem można wyjątkowo łatwo wytrącić za pomocą powszechnie dostępnych środków. Już pierwsze próby przyniosły tak oszałamiające zyski, że parę lat później proceder był uprawiany na masową skalę. – Dziwnym zbiegiem okoliczności ustała sprzedaż nielegalnie sprowadzanego spirytusu kukurydzianego – opowiada policjant z pionu przestępczości gospodarczej z jednej z komend wojewódzkich.
W domowych warunkach wystarczy wlać troszkę bielinki (ok. 30 g) do butli skażonego spirytusu (od 3 zł), wstrząsnąć i zostawić na osiem godzin. W tym czasie ze spirytusu wytrąca się gorzka substancja chemiczna, którą go skażono, by zniechęcić do spożycia. Desperaci niezwracający uwagi na zapach środka do dezynfekcji używają płynów do mycia toalet. Domestosy, ajaksy i chlor basenowy łączy bowiem wspólny składnik – utleniacz o nazwie podchloryn sodu. Wyspecjalizowane gangi nie bawią się w półśrodki, kupują czystą formę podchlorynu, nazywanego w slangu „syropem”. Syrop zmieszany w proporcji 1/3 szklanki na 18 tys. litrów skażonego spirytusu załatwia sprawę. Odzyskany alkohol wystarczy rozcieńczyć i przelać do wybranych butelek wódek. Często nawet nie jest to potrzebne – sprzedaje się go na pniu w plastikowych pojemnikach jedno-, trzy- i pięciolitrowych.
Skąd przestępcy wiedzą, jak odkażać alkohol? Na pewno nie wynieśli tej wiedzy ze studiów. Naukowcy z polskich uczelni przyznają, że o bitreksie albo nie słyszeli, albo nie bardzo wiedzą, co to jest.
Na Wydziale Chemii Politechniki Warszawskiej pan profesor sprawdził w książce, a następnie odesłał nas do „jakiegoś instytutu żywienia”.
Na Uniwersytecie Warszawskim również zaglądano do książki. – Ze wzoru chemicznego wnioskuję, że można go z wódki po prostu wydestylować. Ale pewien nie jestem – stwierdził starszy wiekiem pan magister.
Podobnie w Polskiej Akademii Nauk. – Nie znam właściwości tej substancji. Przypuszczam, że jej usunięcie z alkoholu nie jest takie proste, byłby potrzebny drogi, specjalistyczny sprzęt, np. kolumny rektyfikacyjne – usłyszeliśmy od tamtejszego profesora.

jedna trzyosobowa grupa spod Białej Podlaskiej w osiem miesięcy zarobiła na czysto sześć milionów złotych?
http://www.ozon.pl/tygodn...6_2006_8_1.html

Cukier

Cukier uzależnia…

Naukowcy z Prinston zaprezentowali nowe wyniki badań, które dostarczają dowodów na uzależniający wpływ cukru. Profesor Bart Hoebel i jego zespół z Wydziału Psychologii i Neurologii prowadzili badania na szczurach już od wielu lat. Spotkali się z dwoma z trzech elementów odpowiedzialnych za uzależnienia. Ich badania przedstawiają pewien wzór zachowania zwierząt pod wpływem czynnika uzależniającego i w momencie gdy ten czynnik jest usunięty. Takie obserwacje pozwolą na stworzenie pełnego obrazy dotyczącego uzależnienia.

Hoebel powiedział, że jeśli nadmierne spożywanie cukru jest rzeczywiście formą uzależnienia, to w wyniku długotrwałego działania takiego bodźca w mózgu osób uzależnionych powinno powstać efekt uzależnienia. Pragnienie i zastępowanie substancji uzależniającej jest krytycznym składnikiem uzależnienia. Stwierdzono to na wiele sposób w baniach na szczurach. Na corocznym zjeździe naukowców tej dziedziny Hoebel przedstawi swoje sprawozdanie dotyczące głębokich zmian w zachowaniu szczurów.

‼Mamy pierwszy zestaw kompleksowych badań wskazujących na silny, uzależniający wpływ cukru u szczurów i mechanizm, który może być podstawą tego zjawiska”, powiedział Hoebel. Końcowe wyniki prac mogą mieć decydujący wpływ na dalsze metody leczenia ludzi z zaburzeniami odżywiania, powiedział. Naukowcy zauważyli ciekawą własność u swoich zwierząt laboratoryjnych a mianowicie powrót do diety bogatej w cukier po dłuższym odstawieniu jej jest o wiele trudniejsze dla zwierząt. Abstynencja spowodowała, że ich serce rosło wolniej. Szczury piły więcej alkoholu niż zwykle po zredukowaniu wysokobogatej w cukier diety. Mózg ich musiał w inny sposób ‼wypełnić” czynnik uzależniający. Takie zachowanie miało na celu znalezienie innych sposobów do destrukcyjnego zachowania poprzez zwiększoną ilość spożywanego alkoholu. Zaaplikowanie małej dawki amfetaminy nie wywołało zmian zachowania zwierząt co wskazuje na większą tolerancje. Bardzo głodne szczury Hoebel`a spożywały ogromne ilości cukru, zmiany neurochemiczne, jakie zachodziły w mózgu, powodowały naśladowanie takich substancji jak kokaina, morfina czy nikotyna. Naukowcy dowiedli także, że głodne szczury, które piły roztwór zawierający cukier wydzielały w swoich mózgach substancje powszechnie znaną jako dopamina. Ten sygnał chemiczny odpowiedzialny jest za motywacje, nagradzania ale także za powrót do uzależnienia. Podobne właściwości posiada kokaina i heroina. W eksperymentach, naukowcy wywołali także sygnał, który jest obecny podczas zmniejszonej dawki substancji uzależniającej. W mózgu szczurów poziom dopaminy spadł. To spowodowało nietypowe zachowanie zwierząt charakteryzujące się jakimś lękiem, niepokojem. Szczury zaczęły ‼trząść zębami”, nie były skore do podjęcia ryzyka i wejścia do labiryntu, wolały zostać w tunelu. Normalne szczury pozbawione diety wysokocukrowej prezentują naturalną chęć do badania ich środowiska. Wyniki tych badań są niesamowite, ale żeby zrozumieć ludzkie mechanizmy uzależnienia potrzeba więcej badań, powiedział Hoebel.”

Sławomir Gierszewski

Kwasy karboksylowe, estry, aminy - sprawdzian

1.Kwasy karboksylowe to grupa związków organicznych zawierająca grupę karboksylową(COOH). Kwasy karboksylowe powstaja na skutek utleniania aldehydów i ketonów(próba Tromera-aldehydy, KMNO4-ketony)

HCOOH – kwas mrówkowy(metanowy)
CH3COOH – kwas masłowy(butanowy)
CH3CH2CH2COOH – kwas octowy(etanowy)
C15H31COOH – kwas palmitynowy(heksadekanowy)
C17H33COOH – kwas oleinowy(oktadekanowy) - nienasycony
C17H35COOH – kwas stearynowy(oktadekanowy)
- kwas benzoesowy

Właściwości fizyczne i chemiczne:
-silnie polarna grupa karboksylowa
-dimeryzacja cząsteczek(łączenie 2 cząsteczek w jeden wiekszy układ)
-mała lotność
-dobra rozpuszczalność kwasów w wodzie
-zdolnosc zmieniania odczynu roztworu na kwasowy
-wraz ze wzrostem długości grupy alkilowej wzrasta temperatura topnienia

2. Estry to pochodne kwasów karboksylowych i alkoholi. Estry są związkami wrażliwymi na silne kwasy i zasady. W wyniku działania silnych zasad na wiązanie estrowe powstaje z powrotem alkohol i sól kwasu karboksylowego (hydroliza zasadowa). Reakcja ta w przypadku tłuszczy prowadzi do otrzymania mydeł i dlatego nazywa się ją zmydlaniem estrów, nawet wtedy gdy nie chodzi o estry będące tłuszczami.
Bezpośrednia reakcja między kwasem karboksylowym i alkoholem nazywa się estryfikacją. W celu ułatwienia procesu estryfikacji, dodaje się do mieszaniny reakcyjnej katalizator, czyli kwas siarkowy VI(H2SO4)

3. Mydła – są to sole sodowe lub potasowe wyższych kwasów tłuszczowych, najczęściej palmitynowego, stearynowego i oleinowego. Sole sodowe wchodzą w skład mydeł twardych, mydła miękkie natomiast zawierają sole potasowe wymienionych kwasów.
Cząsteczka mydła składa się z części hydrofilowej i części hydrofobowej. Dzięki takiej strukturze mydło posiada właściwości czyszczące.

4. Wzór strukturalny amoniaku
_
N
/ |
H H H

5. Wzór półstrukturalny amin:
- metyloamina
CH3-NH2

- dimetyloamina
CH3-NH-CH3

-trimetyloaminy
???

6. Właściwości fizyczne aniliny
-bezbarwna ciecz, brunatniejąca na powietrzy
-słabo rozpuszczalna w wodze
-gęstość większa od wody
-wchodzi w skład trupich jadów – stąd nieprzyjemny zapach
-wykazuje słaby odczyn zasadowy (reaguje z kwasami)
-substancja silnie trująca(działa toksycznie przez drogi oddechowe)

7. Mocznik (pochodna kwasu węglowego)
-tworzy bezbarwne kryształy bez zapachu
-pierwszy związkiem organicznym zsyntetyzowanym z całkowicie nieorganicznych substratów
-w przemyśle mocznik jest otrzymywany w bezpośredniej reakcji dwutlenku węgla z amoniakiem: CO2 + 2NH3 → CO(NH2)2 + H2O
-jest to końcowy produkt przemiany białek i innych związków azotowych w organizmie. Jest wydalany z moczem, a w niewielkich ilościach z potem
-jest stosowany jako surowiec w produkcji tworzyw sztucznych, a także do produkcji nawozów sztucznych, leków i kosmetyków.

NAJLEPIEJ SCIAGNAC GOTOWY PLIK DO WYDRUKU TUTAJ(bo ulozenia niektorych wiazan nie sa te same;])
http://zso2forum.w.interia.pl/chemia.doc

Drinki z karty Prezesa ;-)

Kilka drobiazgow na upalna niedziele... :

BETWEEN THE SHEETS jest ciekawym drinkiem - ciekawym, bo zlozonym z wieciej niz jednego bazowego alkoholu, co nie zdarza sie zbyt czesto. Efekt jest w tym przypadku zarowno interesujacy, jak i wciaz lagodny (laczenie dwu lub wiecej bazowych alkoholi niesie ze soba przede wszystkim niebezpieczenstwo, ze otrzymamy zbyt zabojcza miksture...)
A zatem (receptura wg. mojej proporcji, tj. znowu przekraczajaca klasyczna norme 6 cl):
3 cl Brandy
3 cl Rum (klasyczny bialy 37,5%, choc otrzymywalem tez niezle rezultaty z 54% brazowym...)
3 cl Cointreau
1,5-2 cl Soku cytrynowego
Mixujemy krotko w shakerze na bardzo zimnym lodzie i odcedzamy. Do szklaneczki coctailowej z gotowym drinkiem dorzucamy plasterek swiezej cytryny.

A teraz bardzo odswiezajacy longdrink pod nazwa AMERICAN BEAUTY:
3 cl Brandy
3 cl Wermut Dry (np. Martini Extra Dry)
3 cl Soku pomaranczowego
1 cl Creme de Menthe (likier mietowy o mocy ok 20% - bywaja rozne fabrykaty; preferowany jest bezbarwny - ale trudno go dostac, znacznie czesciej pojawia sie zielony - takze ujdzie...)
Powyzsze skladniki mixujemy w shakerze na bardzo zimnym lodzie, po czym odcedzamy do szklanki (whiskey-tumbler), w ktorej znajduja sie juz 2-3 duze kostki lodu. Dorzucamy 2 wisienki coctailowe (np. Maraschino) oraz gruby plaster swiezej pomaranczy. Podajemy ze slomka, albo nawet dwiema roznej dlugosci.

Na wzor klasycznych i bardzo znanych coctaili na bazie wodki (Black Russian, White Russian, Green Russian etc.), o ktorych wypowiem sie byc moze przy innej okazji, serwuje od pewnego czasu drink wlasnego pomyslu, ktory nazwalem RED POLISH
Wykonanie tego drinku bazuje na osobistym guscie i doswiadczeniu jesli chodzi o proporcje, dlatego nigdy nie opracowalem jakiejs "chemicznie" dokladnej receptury...
A zatem: do szklaneczki coctailowej (preferuje klasyczna trojkatna, jak do martini) wrzucamy duza kosc bardzo zimnego lodu (tylko zadne tam wlewane do pojemniczkow - to musi byc kosc wlasnorecznie "odlupana" od bloku lodu za pomoca przyrzadu, ktorego uniwersalne zastosowanie zademonstrowala nam Sharon Stone w filmie "Basic Instinct"...). Na to wlewamy dobra czysta wodke do poziomu 3/4 - 4/5 szklaneczki.
Na wodke wlewamy niewielka ilosc syropu z Grenadines (2-3 cl max.). NIE MIESZAMY!!! Caly dowcip polega na tym, ze syrop tworzyl bedzie z wodka bardzo interesujace efekty wizualne! Ukoronowaniem drinku jest jedna wisienka coctailowa (np. Maraschino).
Syrop z Grenadines jest bardzo slodkim wytworem o intensywnie czerwonym kolorze; dopasowanie proporcji do indywidualnych oczekiwan smakowych bedzie wymagac zapewne 2-3 eksperymentow. Preferuje (jak w przypadku wszelkich syropow) wytwory firmy Monin.

CHEERS!!!!

F 64

Cytat: Gesualdo : Inna sprawa, czy powieść nie odnosząca się w ogóle do ludzi jest ciekawa. Na pewno staje się ciekawostką. Ale jak długo możemy czytać jedynie ciekawostkę. 100-150 str? Wyzbycie się elementu ludzkiego sprawi, że na dłuższą metę powieść stanie się po prostu nudna. Ok. dowiedziałem się, jak myślą Obcy. I co dalej? Chciałbym skonfrontować obcą cywilizację z nami i naszymi problemami.


Ale czy jest w ogóle możliwe napisanie powieści nie odnoszącej się nijak do ludzi? Kto będzie jej narratorem? Jeśli człowiek, to już będzie odniesienie się do ludzi - filtr, przez który zobaczymy tę obcą rzeczywistość. Jeśli obcy - taki eksperyment psychologiczno-lingwistyczny - to nic nie zrozumiemy, nawet warstwy leksykalnej, o ile to miałoby być wiarygodne.
Cytat:
A może nie pojąłeś tezy? Miałem na myśli fakt, że nasza wyobraźnia, umysł, zawiera treści, także takie, o których nie mamy pojęcia. Jednocześnie przez życie, poprzez dokładanie różnych nowych pojęć, skojarzeń, naukę, naśladownictwo i obserwację, rozbudowuje swój potencjał pojmowania, czyli - i to była ta teza filozoficzna - percepcji. Innymi słowy, ale to po następnym cytacie...

Cytat: A ponieważ Stefan Chudzina jak się wpieni, pójdzie na siłkę i zamieni się w Zbigniewa Masakratora, znaczy taki potencjał w nim tkwi - ergo zdolen jest sobie takiego wyobrazić i o nim napisać.

Cytat:
Gesualdo :
Podam taki przykład: kiedyś napisałem opowiadanie, w którym była scena popijawy. W tedy nie wiedziałem nawet, jak smakuje alkohol. Nie miałem pojęcia, jak wyglądają takie pijackie zabawy. Mimo to kolega - który dość sporo "używał" w tamtych czasach (jak i obecnie) - powiedział, że świetnie opisałem zachowania ludzkie i całą sytuację.


Mnie się też coś takiego przydarzyło: miałem pewnie ze 14 lat, bo później już znałem smak ankoholu... Napisałem opowiadanie (było takich kilka tak w sumie), gdzie bohater idzie do knajpy i zamawia 5 butelek whisky, na stół - i potem sam je wypija! I jest pijany, owszem, pełznie, wzrok mu się mąci i inne doznania, w tym zwidy opisałem, ale ilość alkoholu zupełnie się nie zgadzała. Bo skąd mogłem wiedzieć, czym się różni butelka piwa od butelki wódki? A jak się zachowuje pijany, to każde dziecko wie - i może łatwo sobie zatem wyobrazić, co widzi i jak się czuje. Zatem ten przykład wydaje się niezbyt trafiony.

Efekty ubzdryngolenia są bardzo specyficzne. Rzeczywiście, każde dziecko potrafi to opisać. Człowiek bełkocze, śmieje się, krzyczy, zatacza itp. Ja opisałem imprezę. Starałem się nakreślić pewne sytuacje, z którymi w życiu nie miałem nic wspólnego. Polegałem jedynie na swojej wyobraźni. Opisałem osoby, z których każda zachowuje się ciut inaczej – jedna chleje do upadłego, inna owszem lubi, ale tylko z kubka, jeszcze inna jest zdeklarowanym abstynentem, za co zostaje wyśmiana. Zależało mi na tym, by oddać ducha zabawy, podkręconej przez alkohol - związek o nieznanym dla mnie wzorze chemicznym. A to dlatego, iż nie miałem nawet pojęcia, że cokolwiek ma wspólnego z chemią. Opisałem też kaca, który przyszedł na drugi dzień. Co wiedziałem o kacu? Hm… głowa boli i chce się pić strasznie i źle się czujemy.

Twoja opowieść jest również dowodem na to, że przykład jest jak najbardziej trafiony. Ilość alkoholu się nie zgadzała. Dlaczego? Bo nigdy nie piłeś alkoholu. Ale co z tego, Twoi koledzy też nie pili, więc nikt się nie będzie czepiać. A jeśli nawet jeden z kumpli coś tam wysiorbał, to zonk. Wyjdziesz na osobę niewiarygodną. Trzeba podjąć ryzyko. Ważny jest ten dreszczyk, kiedy próbujemy wyobrazić sobie, jak by to było. Ech… odwieczne pytanie futurologów – ja by to było? Co by się stało, gdyby? Jak bym się czuł po wypiciu pięciu butelek whisky? Gdzie kończy się wszechświat? Ile wymiarów kryje w sobie czerwony ołówek, którym codziennie piszę? Ciekawe, co Zośka ma pod…? Itd.

POMOCY podacie pytania na egzamin z CHEMI

To są pytania wszystkie jakie miałam kiedy szykowałam się do egzaminu. Z naszego roku i z ochrony środowiska ( oni tez mieli z Parą).

- podaj warunki i sposób tworzenia się wiązania atomowego
- omów teorię Bronsteda
- uzasadnij odczyn wodnego roztworu octanu sodu
- omów wiązania występujące w jonie amonowym
- podaj mechanizm działania buforu octanowego
- skomentuj termin szereg elektrochemiczny pierwiastków
- podaj istotne elementy mechanizmu reakcji alkilowania
a) toluenu
b) nitrobenzenu
Nazwij produkty i skomentuj różnicę
- na wybranych przykładach omów reakcję utleniania i redukcji z udziałem aldehydów i ketonów. Nazwij substraty i produkty
- omów wpływ podstawników na właściwości kwasów karboksylowych nazwij omawiane związki
- napisać reakcje otrzymywania chlorków kwasowych i z czym reagują
- omówić wiązanie jonowe, może być przykład do podania
- wyjaśnić teorię Archeniusa
- hydroliza wodnego roztworu chlorku amonu
- reakcje pod wpływem UV 2-fenyloporopanu
- wyjaśnić charakter zasadowy jakichś 2 związków
- chlorowcowanie pod wpływem promieniowania UV i katalizatora, wyjaśnić różnicę
- utlenianie alkoholi
- otrzymywanie estrów czterema sposobami
- wyjaśnić zasadowość aminokwasów ( aromatycznych i alifatycznych)
- co to są bufory i w jaki sposób działają
- napisz produkty reakcji KOH z kwasem ortofosforanowym (V)
- przy pomocy jakich wielkości możemy scharakteryzować moc elektrolitu
- napisz równanie reakcji hydrolizy siarczanu (IV) sodu. Podaj odczyn pH hydrolizatu oraz wyrażenie na stałą równowagi tej reakcji
- wyjaśnij różnice w przebiegu reakcji toluenu i fenolu z bromem
- aldehydy reagują z alkoholami w środowisku kwaśnym dając produkt przyłączenia a następnie podstawiania w grupie karbonylowej. Podaj schematy reakcji i nazwij produkty
- podaj wzór jonu obojnaczego ( chyba alaniny ) i formy jonowe w zależności od pH środowiska
- napisz równanie reakcji chlorku amonu z wodą. Wyjaśnij jaki będzie odczyn roztworu i napisz jak można go praktycznie sprawdzić
- napisz równanie reakcji połówkowych oraz podaj kierunek reakcji samorzutnej pomiędzy parami oksydoredukcyjnymi
Sn+4/Sn+2 = 0,150 V
Fe+3/Fe+2=0,771 V
- mając reakcję 2A + 3B ®2C + Q, zachodzącą w fazie gazowej, napisz jak obliczyć stałą równowagi chemicznej oraz jak można wpłynąć na wzrost wydajności tej reakcji
- napisz konfigurację elektronową 11Na* i 17Cl* oraz wyjaśnij jakie te atomy tworzą wiązanie i jak
- mając dane
E Cl2/2Cl = 1,359 V
E I2/2I = 0,536
Napisz równania reakcji jakie tu zachodzą ( połówkowe oraz sumaryczne), określ kierunek reakcji samorzutnych oraz oblicz siłę elektromotoryczną w tych reakcjach

To wszystko, mam nadzieję że się przyda

Dziwny jest ten swiat 1

Ojoj widze ze postanowilas sie czepiac. Wiec ci wytlumacze wszystko po kolei jeszcze raz.

Po pierwsze nie napisalem ze ludzi nie powinno sie uczyc ulamkow(te twoje jabluszka), ale pisalem o objetosci graniastoslupa - moze podasz przyklad ile razy wykorzystalas ta informacje w zyciu ;>

Potem pytasz co z ludzka ciekawoscia .. juz odpowiadam - masz cos takiego jak ksiazki, mogloby byc cos takiego jak kolka zainteresowan, masz cos takiego jak google, jak discovery chanell ... i jeszcze ciagnac dalej. Powiedzmy ze faktycznie interesuje mnie ta astronomia, to dlaczego musze miec jeden interesujacy przedmiot i 20 bezsensownych

Co do mapki i znakow drogowych - umiesz sie nimi dobrze poslugiwac masz prawo jazdy bo jesli nie to znaczy ze nie znasz chyba wszystkich zasad

Zagospodarowanie domowe ... czy jestes pewna ze w kazdej rodzinie kochane mamusie maja czas lub ochote (czasem pomiedzy pijacka libacja a klotnia rodzinna - chociaz wiem ze to skrajnowsci) zeby tlumaczyc dziecku takie rzeczy. Umiesz podpiac zarowke (tylko chodzi mi o kostke cala kabelkami przykrecic) a twoi znajomi czy wszyscy umieja zrobic pranie PS. Nie segregowalabys rzeczy na zajeciach tylko dowiedzialabys sie jak to sie robi.

Prawdy moralne w lekturach... moze jesli ktos by je czytal. Zastanow sie ile przecietnie na klase osob przeczytalo lekture cala, ile streszczenie a ile nie ma pojecia o czym to jest, po za tym to wlasnie od prawd moralnych jest rodzina, a nie jakies ksiazki ktore mozna interpretowac na 75 roznych sposobow, a i tak ma to byc ta interpretacja ktora podaje MEN.
Poza tym jakie prawdy moralne wyciagasz z Illiady jakie z Lalki i jakie z ... powiedzmy ... Cierpien Mlodego Wertera?? (mozesz mi napisac na PW albo tu)

W niektorych szkolach ucza pisac CV. Dobrze, tylko dlaczego w niektorych a nie we wszystkich ;> Ucza o przyszlosci zatrudnienia w Jaworznie ... hmmm ... nie spotkalem sie, ale nie bede sie klocil, tylko co z tymi co chca sie zatrudnic w Chrzanowie, Katowicach,... :>

Czytalas kiedys statystyki jakies albo cos dotyczace rozkladu osob z wyksztalceniem w stosunku zapotrzebowania rynku na osoby wyksztalcone Wiesz jakie osoby sa teraz najbardziej poszukiwane na rynku pracy Wiesz ile jest osob z wyzszym wyksztalceniem pracujacych fizycznie lub na niskich stanowiskach (czesto majac szefa po podstawowce )

Czym mieliby sie zajmowac ludzie, ktorzy pragna wiecej i wiecej ... no przede wszystkim czytaniem, jest wiele innych srodkow przekazu informacji niz edukacja w szkolach, jesli ktos CHCE sie uczyc to ja mu tego nie bronie, ale mysle ze da sobie rade z samych ksiazek.

Ja nie twierdze ze otrzymam prace fizyczna po studiach. Ja tam chodze zeby zdobyc umiejetnosci a nie papierek. I doskonale sobie zdaje sprawe ze polowa przedmiotow jest mi nie potrzebna, i zamiast uczyc sie tylko tych przydatnych rzeczy to jeszcze trace czas na jakies glupoty potrzebne tylko na zaliczenie. Jednak uwazam sie za osobe inteligentna (ach ta skromnosc) i sadze ze z umiejetnosciami znajde sobie prace po studiach( a jak nie to zaloze wlasna dzialalnosc albo wyjade z kraju)

PS. Odpowiedz mi jeszcze na kilka pytan. Teraz powiedzmy jestem niedoszlym informatykiem. Mozesz mi wyjascnic po co sie uczylem kiedys co to jest pantofelek (ten z biologii), jaki krol rzadzil po Chrobrym, jaki jest wzor chemiczny alkoholu, ... Odrazu tez powiem ze nie jestem ciekawski w takim stopniu zeby mnie to interesowalo
PS2. Nastepce tego krola znajde na googlach w 2 minuty albo i szybciej

PN na dostawę odczynników chm. i testów med.

Dotyczy: modyfikacji siwz ( nr sprawy CHEM/128/132/164/268/269/292/338/342/351/2006)

Część 1
Poz. 2. - proszę o wyjaśnienie pozycji ( podanie numeru CAS, wzoru, innej nazwy)
Zamawiany produkt pod tą pozycją to N- heptan cz.d.a
Poz. 7 czy Zamawiający akceptuje izooktan cz. czy cz.d.a?
Zamawiający akceptuje izooktan cz.d.a.

Część 3
Poz.2 Czy Zamawiający akceptuje eter naftowy 40/60 czy 60/90?
Zamawiający akceptuje eter naftowy 40/60
Poz. 3 Czy zamawiającemu chodzi o alkohol metylowy cz.d.a. czy cz.?
Zamawiający akceptuje alkohol metylowy cz.d.a.
Poz. 9 Ilu procentowy kwas octowy Zamawiający wymaga ?
Zamawiający wymaga kwas octowy 80%
Poz.6 Proszę o potwierdzenie czy zamawiający ma na myśli CRESOL RED ( C21 H18 O5 S) i czy opakowanie powinno zawierać10mg czy może 10 g?
Zamawiający wymaga CRESOL RED ( C21 H18 O5 S) opakowanie 10g.

Część 7
Poz. 4 Proszę o wyjaśnienie pozycji ( podanie numeru CAS, wzoru, innej nazwy)
Opakowanie jednostkowe 100g cz.d.a. wzór ( CH3CH2)2N-C6H4-CHO
Poz. 7 czy zamawiający ma na myśli denaturat?
Zamawiający wymaga alk.etyl denat- denaturat
Poz. 12 Proszę o podanie wielkości opakowania
? naftol cz.d.a. opakowanie 100g
poz.13 proszę o podanie masy cząsteczkowej i wielkości opakowania
opakowanie 50ml Hach, odczynnik do spektrofotometru DR 2000Hach do oznaczeń chemicznych w wodzie
poz. 18 proszę o podanie stężenia roztworu
wodorotlenek sodu r- r mianowany 5 mol/l NaOH 40,00g/l roztwór 500 ml
Część 7
Czy Zamawiający dopuszcza formę cz. czy cz. d. a. w następujących punktach : 6,8,9,10,1,12
W punktach 6,8,9,10,1,12 zamawiający dopuszcza produkty o czystości cz. d. a.
Poz. 13 Co zamawiający rozumie przez 20g/l alkoholu poliwinylowego?
Opakowanie 50 ml Hach, odczynnik do spektrometru DR 2000 Hach do oznaczeń chemicznych w wodzie
Poz. 14 Czy zamawiający dopuszcza eter naftowy 40/60 cz czy cz.d.a.
Zamawiający dopuszcza eter naftowy 40/60 cz.d.a.
Poz. 18 Ilu procentowy wodorotlenek sodu Zamawiający akceptuje i czy ma to być roztwór?
Wodorotlenek sodu r-r mianowany 5 mol/l Na OH 40,00g/l roztwór 500 ml

Część 11
Poz. 1 proszę o podanie średnicy filtra? Czy Zamawiający akceptuje filtry z mieszaniny estrów celulozy ( azotan celulozy + octan celulozy)?
Srednica filtra 50 mm, filtry membranowe z azotanu celulozy , kratkowane do badań bakteriologicznych, odporne na sterylizację w autoklawie do 121 ?C nie zawierające mieszaniny wyszczególnionych w zapytaniu estrów.
Poz. 3,4,5 proszę o wyjaśnienie o jakie odczynniki chodzi Zamawiającemu. Czy to ma być HACH?
Zamawiający wymaga odczynników Hach.

Część 14
Poz. 1 Jaki zestaw diagnostyczny Zamawiający wymaga ? Proszę o specyfikację.
Test lateksowy, wykrywający S. typhimurium, enteritidis, opakowanie 100 testów , okres ważności min 1 rok
Część 15
Poz.1 czy Zamawiający akceptuje wodę peptonową zbuforowaną?
Woda peptonowa dla mikrobiologii - zbuforowana ,spełniająca normy ISO ( 1993) oraz DIN nr 10181 i 10160
Poz 6 czy zamawiający akceptuje glicerynę bezwodną jako cz.?
Gliceryna bezwodna - czysta do analiz ( cz.d.a.) M -92.10 g/mol

Jednocześnie informuję, że termin składania ofert przesuwa się na dzień 20.09.2006 r. godz. 9.00. Otwarcie ofert odbędzie się w dniu 20.09.2006 r. o godz. 11.00.

W załączeniu przesyłam nowy obowiązujący załącznik ofertowy.

Zał.1 na 2 str.